2016-04-19

S.A.G.A.

A múltkorában egy véletlen folytán észrevettem a SAGA táborát [1] a helyi várunk előudvarán. Eddig csak a vívókönyv-adatbázisukat ismertem, ami jelenleg 2500 bejegyzést tartalmaz.[2] Most végre volt lehetőségem találkozni és beszélgetni a vívóiskola tagjaival. Sok érdekes téma merült fel:
  • középkori orvoslás: hogy fertőtlenítették a sebeket, mivel vették ki a nyílhegyeket, mit használtak érzéstelenítésre, milyen kötelezettségekkel járt az orvoslás, 
  • kalligráfia: milyen tollal érdemes írni,
  • hajítógépek: konkrétan a trebuchet, típusok, modellezés,
  • I.33 kódex: pajzshasználat
Sok érdekes eszközt láttam a standjukon: alumínium messereket, jófajta bolognai vívókardokat, fém ökölpajzsokat, Regenyei-féle federeket. Szóval, volt ott minden, ami beindítja egy középkori "gyermek" fantáziáját, még akkor is, ha nem vagyok se hagyományőrző, se újrajátszó.

Utána meg egy kevés vívás is belefért a napi programba, barantás gyakorlószablyával (BSZ-4). Az egyik ellenfelem bolognai vívást próbálhatott ki grundvívással szemben. Aznap nagyon megtanultam, hogy a középkori lábbelik rendkívül csúsznak a füvön. A társáság egyik tagja brit állampolgár, aki itt él Magyarországon, és aki a Matt Easton által vezetett Schola Gladiatoria társaságnál tanulta a középkori vívás alapjait.

Mondanom sem kell, hogy pompásan éreztem magam egy ilyen találkozás után!
_________

1. Schola Artis Gladii et Armorum Európai Harcművészetek iskolája.

2. Ezeknek csak kisebb része online szöveg, de ennek ellenére az adatbázis értékes segítséget jelent minden víváskutató számára, még akkor is, ha egyes bejegyzések kissé pontatlanak.

No comments:

Post a Comment