2016-03-10

Karoling fegyverárak

"Egy kard hüvellyel együtt 7 solidust ér. Egy kard hüvely nélkül 3 solidust ér. Egy jó páncél 12 solidust ér. Egy használható sisak 6 solidust ér. Egy pár jó lábvért 6 solidust ér. Egy pajzs és lándzsa 2 solidust ér."
Lex Ribuaria frank törvénykönyv a fegyverek áráról, 800 körül

szerk. Sudár: Honfoglalók fegyverben. Bp. Helikon, 2015, 125. o.

Latin eredeti (XXXVI: 11):
"Si quis weregeldum solvere debet, bovem cornutum videntem et sanum pro 2 solidis tribuat. Vaccam cornutam videntem et sanam pro 1 solido tribuat. Equum videntem et sanum pro 7 solidis tribuat. Equam videntem et sanam pro 3 solidis tribuat. Spatam cum scogilo pro 7 solidis tribuat. Spata absque scogilo pro 3 solidis tribuat. Brunniam bonam pro 12 solidis tribuat. Helmum conderecto pro 6 solidis tribuat. Bainbergas bonas pro 6 solidis tribuat. Scutum cum lancea pro 2 solidis tribuat."
Páncél (?) = brunniam itt nagy valószínűséggel nem 15. sz. lemezpáncélt jelent, hanem láncinget.

1 solidus = 1 (ép és egészséges) tehén
1 kard = 3 tehén

Egy másik módszer:
Bizánci solidus: ................. 4,5 g (23 karátos; 4,3 g tiszta Au)
1 hármas uncia: ................ 31,1 g Au most kb. 1000 USD
1 g Au = 32,2 USD = 9000 HUF

1 solidus = 38700 Ft
1 kard = 3 solidus = 116 eFt

Igen részletes adatok (fegyverek, jószág) több kora középkori szövegből:
http://www.keesn.nl/price/en2_sources.htm

Frissítés:
Rabszolgák: egy gyerek 5, egy felnőtt 8-10, egy hadifogoly 10-12 solidust ért.
950 körül Bizáncban egy ökör ára 3-4 aranysolidus volt, egy öszvér 15, egy olcsó igásló 12 aranyat ért;
963-ban - Bizáncban békeidőben - 1 aranyért 2 öszvérrakomány búzát lehetett venni.

A bizánci hadiflotta matrózának 3, a császári testőrség közkatonájának 9, a testőrparancsnoknak 144 aranysolidus zsold járt évente.

szerk. Sudár, Petkes: A honfoglalók viselete. Bp. Helikon, 2014, 183. o.

No comments:

Post a Comment